Naše cíle
- vytvoření 1 milionu stavebních parcel do 5 let
- dynamické územní plánování – zrušení stavebních uzávěr na celém území ČR
- zrychlené stavební řízení – maximálně 30 až 60 dnů
- stavební povolení nebude vyřizovat stavebník, ale stavební úřad.
- zrušení nutnosti vynětí z půdního fondu a poplatků s tím spojených
- upřednostňování tzv. off-grid staveb (staveb bez připojení na inženýrské sítě)
- přesměrování finančních zdrojů do oblastí s novými stavebními parcelami
- ve všech bodech začneme DNES
Proč?
Od roku 1948 bylo velmi obtížné pro běžného občana ostarat si vlastní bydlení. Je neuvěřitelné, že se tato situace nejen nezměnila ani po revoluci, ale rapidně se zhoršila. Za Rakouska-Uherska trvalo vydání stavebního povolení 30 dnů, dnes, v roce 2020, při využití nejmodernější počítačové technologie a počítačových sítí trvá vydání stavebního povolení 4 až 10 let. Stavebník musí při vyřizování stavebního povolení získat na 50 souhlasů od různých institucí a vlastníků/provozovatelů inženýrských sítí. Toto však není jediná překážka. Státní byrokracie vytvořila systém tzv. územního plánování, které zařazuje pozemky do určitých kategorií, jako např. stavební parcely. Územní plánování, které se zpravidla děje jednou za 10 let, je jedinou možností jak změnit kategorii pozemku na pozemek určený pro výstavbu. Kromě toho takovou změnu nelze snadno provést, změna musí být v souladu s plány obce, z důvodu tzv. ochrany půdního fondu je nutné platit vysoké částky za vynětí z půdního fondu, občan, který je plně zaměstnán, musí vědět kdy k úzmenímu plánování dochází a musí si ohlídat, aby svůj zájem a prosadit svůj záměr. V tomto procesu se zpravidla daří pozue developerským projektům, kdy investor má čas zápasit s úřady, má prostředky k podplácení úředníků a starostů obcí a měst, tam, kde běžný člověk nemá šanci stavět, developer zázračně získá změnu v územním plánu, pak se na pozemku o velikosti 100 m2 postaví byty v 10-ti patrovém bytovém domě, kdy postavit byt stojí 2 miliony Kč a byt se prodává za 7 milionů Kč, tedy za pozemek se platí 5 milionů na jeden byt, tedy 5 mil. za zastavěnou plochu 10 m2 na jeden byt. Vytváří se tak omezená nabídka pozemků, kontrolovaná úzkou skupinou osob a developerů. Pozemky se tak prodávají třeba za 4 miliony za 1000 m2 a to mimo velká města. Tento začarovaný kruh, kdy pouze developeři mají šanci prosadit své zájmy při územním plánování, kdy úředníci jsou schopni si pro sebe v územním plánování zajistit, aby se jejich pozemky proměnily ve stavební parcely, ale obyčejný občan zůstává stranou, je nutné rozetnout. Pozemky jsou jinak v ČR obecně relativně levné, lze je pořídit od 6 do 50 Kč za m2, často v dostupnosti veřejné dopravy, v dosahu pozemních komunikací, ale na těchto pozemcích není možné stavět z důvodů 10-ti leté stavební uzávěry. Takové územní plánování neodráží potřeby „obyvatel“. Jsou to právě úředníci, kteří tuto naprosto nesmyslnou situaci vytváří. Stát musí podpořit své obyvatelstvo nikoliv tím, že bude někoho podporovat, ale tím, že jednoduše výstavbu umožní a nechá občany ať si sami pomohou k vlastnímu bydlení.
Jak na to?
Zajištění bydlení zřejmě nelze v České republice řešit jinak než v režimu podobném poválečné obnově.
Konec stavebních uzávěr
Okamžítě zrušíme na stavební uzávěry na celém území ČR. Výjimkou budou dopravní stavby, vodní nádrže a podobné infrastrukturní stavby, které se plánují na roky nebo dekády dopředu. Pro obytné zóny a komerční stavby neshledáváme důvody pro 10-ti leté stavební uzávěry. Občan, který si koupí pozemek a chce si postavit dům nebo malou provozovnu pro své podnikání, nesmí čekat celé roky na změny územních plánů nebo stavební povolení. Úředníci jsou zde od toho, aby pro občany pracovali 8 hodin denně, ne jen jendou za 10 let.
Dynamické územní plánování
Zavedeme dynamické územní plánování, zrušíme poplatky za vynětí z půdního fondu a zajistíme, aby stavební povolení bylo vydáváno i bez inženýrských sítí. Ve 21. století nikdo nepotřebuje dodávky elektřiny a plynu, kanalizaci atd. To lze zajistit tzv. off-grid systémy. Jediné, co je potřeba je voda, ať již přípojkou vodovodu nebo z vlastní studny nebo úpravou vody z jiných zdrojů, případně recyklací.
Dynamické územní plánování bude fungovat tak, aby předcházelo konfliktům. Pokud nebudou splněny podmínky zrychleného stavebního řízení, je nutné podstoupit standardní řízení, které ale nemá mít za cíl zpomalit nebo znemožnit stavbu, ale ukončit řízení v předepsaných termínech, ideálně s umožněním stavby bez poškození stran účastnících se řízení a jejich práv. Dynamické územní plánování by mělo vytvářet prostředí vhodné k bydlení i k podnikání, a mělo by vycházet z těchto základních pravidel:
- Rezidenční zóny mají přednost před komerčními a průmyslovými plochami.
- Komerční stavby se nesmí nacházet blíže než 500m od rezidenčních zón bez souhlasu majitelů pozemků, které spadají do 500-metrového pásma.
- Průmyslové stavby nesmí být blíže než 1000m od rezidenčních zón a ne blíže než 500m od komerčních zón bez souhlasu majitelů pozemků, které spadají do 1000-metrového pásma rezidenční zóny nebo které spadají do 500-metrového pásma komerční zóny.
- Logistické stavby jako např. sklady spadají do průmyslové zóny.
Dynamické územní plánování a zřizování rezidenčních, komerčních a průmyslových zón bude fungovat na principu „kdo dřív přijde, ten dřív mele“ a tímto způsobem budou vznikat typy zón, které se mohou postupně rozrůstat s ohledem na limity výše uvedené. Pokud bude chtít stavebník stavět např. rezidenční stavbu blíže než 1000m od průmyslové zóny, tak mu to bude umožněno pokud souhlasí s dopady takového umístění stavby, tzn. nebude brán zřetel na jeho pozdější stížnosti na hlučnost, prašnost, provoz a další negativní vlivy, pokud v průmyslové zóně jinak nejsou porušovány ekologické a další limity.
Dynamikcé územní plánování bude prováděno s ohledem na propojení jednotlivých zón, okresů, krajů i celé Evropské Unie pozemními komunikacemi s tím, že rezidenční oblasti by měly být organizovnány tak, aby obyvatelé nebyli ruřeni hlavními dopravními tahy, hlavní silnice vůbec nesmí těmito oblastmi procházet. V rezidenčních zonách je nutné vytvářet systém vedlejších a slepých ulic. V komerčních a průmyslových zónách se musí počítat s možností parkování, je nepřijatelne, aby někdo dostal povolení ke stavbě kancelářské budovy pro 2000 zaměstnanců bez přiměřené dopravní obsluhy a bez možnosti parkování alepsoň pro 1000 osobních automobilů.
Zrychlené stavební řízení
Zavedeme zrychlené stavební řízení s jednoduchými podmínkami. Pokud dům nepřesahuje výšku sousedních domů o x metrů, případně vrchol stavby nepřesahuje ke stavbám v okolí linii vytyčenou od těchto staveb v určitém úhlu (aby nedošlo k přílišnému zastínění sousedních pozemků), zastavěnou plochu 500 m2 a celkovou užitnou plochu 1000 m2), stavba je od hranic pozemku min. 15 metrů a bude se jednat o stavbu určenou k bydlení, stavba vyhovuje podmínkám zrychleného řízení, které umožňuje vydat stavební povolení bez projednávání a to do 30 dnů. Například pokud vedle pozemku s rodinným domem bude chtít investor stavět 10 patrový nájemní dům, tzn. že linie od střechy rodinného domu po střechu bytového domu, by překročila stanovený úhel, tato stavba nebude povolena. Takový dům bude možné postavit od nejbližších rodinných domů ve větší vzdálenosti. Převýšní sousední stavby tedy bude postupné, vedle 6 metrového domu bude možné postavit o 30 metrů dál 8 metrový dům, ještě dále 10m atd., a třeba ve vzdálenosti mnoha set metrů od 6 metrového domu může stát vysoký bytový dům, který však již nebude působit rušivě pro obyvatele, kteří si jako první postavili onen malý domek. Toto bude ovšem možné pouze s ohledem na příjezdové cesty. Stavby tedy mohou podle principu, kdo si dřív zažádá o stavební povolení a v souladu s dynamickým územním plánovaním, postupně zaplňovat oblast, ale takovým způsobem, aby nenarušovaly zájmy a soužití občanů. Za těchto podmínek bude možné uplatnit zrychlené stavební řízení i pro větší stavby jako jsou bytové domy, kancelářské budovy a malá obchodní centra.
Elektronické stavební řízení
Zavedeme elektronické stavební řízení, zavedeme jednu žádost o stavební povolení, které celé zpracuje stavební úřad, včetně všech dalších povolení a souhlasů třetích stran. Stavebník (občan, stavební firma, bytová družstva, apod.) nebude vyřizovat stavební povolení, stavebník si jen podá žádost, stavební povolení bude vyřizovat úřad. Jakákoliv omezení vyplývající ze stavebních záměrů musí být stavebníkovi doložena a zdůvodněna úřadem, a kde je to potřebné, zakreslena do map. Omezení vyplývající z technických příčin, jako přítomnost inženýrských sítí, cesty, silnice, chodníky a další zřízená věcná břemena, zřízená oblast ochrany přírody, rezervace a podobně vyčleněná území, musí být řádně doložena. Pokud nemá stavební úřad tyto předměty stavebních omezení zakreslené v mapách a nemá o nich informace, tak bude stavebník mít právo postupovat jako by tyto neexistovaly. To znamená, že např. bude-li na pozemku stavebníka stožár vedení velmi vysokého napětí nebo třeba plynovod pod zemí a není toto zakresleno v mapách na stavebním úřadě, má stavebních právo tyto instalace bezpečným způsobem odstranit. Je málo pravděpodobné, že by takové celky nebyly v dnešní době nikde registrovány, ale nepořádek úřadů nebo firem a institucí, kteří tyto instalace vlastní, provozují nebo je schvalují, nesmí stavebníka omezovat a rozhodně takový nepořádek nebudeme tolerovat. Každý je povinen stavby, instalace či vymezená ochranná pásma nahlásit a nechat zanést do map.
Nově zavedený systém stavebních řízení pomůže i stavebním firmám a developerům. V žádném případě však nesmí zmíněná opatření ohledně dynamického územního plánování tyto skupiny upřednostnit.
Vytvoříme 1 milion stavebních parcel
Naší politikou bydlení vytvoříme 1 milionu stavebních parcel. Jak? Každá obec bude muset připravit parcely k růstu počtu bytových jednotek o 5% ročně. Proč by to dělali? Omezíme obcím rozpočty a dostanou peníze pouze pokud budou růst co do počtu obyvatel a počtu domů. Rozpočty měst a obcí lze například omezit o 50%, pokud neporoste počet parcel o 5%. Nebude se však jednat o přidělení prostředků na základě stavebních pozemků jen zakreslených do map (známe vychytralého českého člověka, jak dokáže manipulovat s předpisy a obcházet pravidla), ale požadavek na dorovnání finančních prostředků přidělených obcím musí být podložen skutečně zahájenou novou výstavbou na jejich území. Důsledkem bude, že se města a obce budou předhánět v získávání nových obyvatel, budou nuceni nadbíhat a podbízet se lidem, kteří uvažují o vlastním bydlení, chtějí založit rodinu, nastartovat firmu, skupiny obyvatel, kteří chtějí vybudovat veřejně prospěšné stavby apod. Tato politika povede k rychlé výstavbě, k nárůstu obyvatel obcí (u některých bohužel k úpadku), k rozvoji těchto obcí a místní ekonomiky. Pokud se obec rozroste z 1000 obyvatel na 2000, pak se možná mladý lékař rozhodne postavit si tam dům a otevřít ordinaci, pekař otevře pekárnu, další lidé otevřou další drobné provozovny a skomírající ekonomika regionu ožije, obyvatelé pak ze svých vlastních zdrojů nebo za pomoci obce zřídí školky, domovy seniorů a další služby občanům prospěšné, které je stát neschopen zajistit. Projektem vytvoření 1 milionu stavebních parcel a masivní výstavbou vlastního bydlení bude Česká republika schopná zvrátit neblahý trend úbytku obyvatelstva. Pokud tento projekt zahájíme, tak můžeme každý rok postavit na 200 tisíc rodinných domů, což by navýšilo HDP min o 600 miliard Kč a přineslo na DPH více než 100 miliard Kč, nepočítaje mzdy stavařů, zisky dodavatelů matriálu, atd. Navíc by všichni tito lidé vzápětí potřebovali nábytek, celou řadu spotřebičů a dalšího vybavení domácností. Během 3-5 let bychom tak zřejmě dohnali Německo v HDP na hlavu. Navíc by se uvolnilo značné množství bytů a propadly by se ceny pronájmů, které by se staly dostupnější pro obyvatelstvo s nižšími příjmy, kteří potřebují dočasně bydlet v podnájmu, pro studenty a případně pro důchodce, kteří si v produktivním věku nebyli schopni vlastní bydlení pořídit.
Podpora rodinného bydlení
Podpoříme stavbu bytů a domů nad 100 m2, malých bytů o 50-ti m2 máme víc než dost a nejsou vhodné pro rodiny, pouze pro studenty a pro důchodce, kteří mají omezenou pohyblivost, nemohou nebo se necítí schopni starat o větší obydlí, nebo neunesou vyšší náklady s tím spojené. Jinak malé byty obecně nepodporují rodinné soužití a vytvářejí spíše prostředí pro úpadek do chudoby. Lidé potřebují prostor, nejen základní obytnou plochu pro běžné užívání, ale i prostor pro své zájmy a koníčky, prostor, který lze využít pro realizaci nápadů a rozjetí startupů, tedy malých začínajících firem, které se časem stanou motorem ekonomiky, zdrojem inovací, technologií, zaměstnání, zdrojem bohatství země, sociálního zajištění nezávislého na státu, a zdrojem akumulace kapitálu pro další investice a rozvoj podnikání. Takové bydlení a prostory pro podnikání chybí našim občanům.
Stát by měl především umožnit výstavbu rodinných domů, ideálně na co největších pozemcích. To je důležité ze strategických důvodů, jako je překonání různých krizí, ekonomických, zdravotních, pro případ válek apod. Obyvatelstvo pak v době krize snadněji přežije, pokud může využít půdu v okolí svého domu, případně další plochy jako louky a pole v okolí obce ve které bydlí, pokud má vlastní dům a alespoň základní stroje a nářadí. Dostatečná velikost domů i pozemků je vhodná také z důvodu nastupujících trendů v oblasti off-grid systémů, tedy vlastní zdroj vody, provoz biologických čističek odpadních vod, recyklace vody na vodu pitnou, decentralizované systémy výroby elektrické energie, dobíjení automobilů a další technologie.
Závěr
Krize bydlení se rozhodně nevyřeší tak, že stát uplatní proti obyvatelstvu vysoké odvody, vystaví tzv. sociální byty a úředníci budou pak rozhodovat o tom, kdo tyto byty dostane, a mnoho z nás, z dob socialismu, ví, jak takové přidělování bytů funguje. Rozhodně se stavíme proti tomuto socialistickému přerozdělování bohatství, které pouze podporuje růst státní moci a korupci.
Bude-li někdo namítat, že je nutné bránit zemědělskou půdu, tak je nutné si uvědomit, že území České republiky ve srovnání s jinými evropskými zeměmi by mohlo uživit až 30 milionů obyvatel, přitom nás v roce 1989 bylo něco přes 10 milionů, tedy těch kteří se v ČR narodili. V roce 2019 žil v ČR zhruba stejný počet obyvatel, ale pouze něco přes 9 milionů lidí se zde narodilo. Český stát tedy své obyvatelstvo k smrti zdaňuje do té míry, že bohatství obyvatelstva nejen nevzrůstá, ale obyvatelstvo již není schopno zajistit si bydlení, není schopno sebereprodukce a vymírá. S 10 miliony obyvatel je Česká republika pustá a prázdná země. Pokud nebude vyřešen problém bydlení, budou lidé vnímat, že nejsou schopni zabezpečit rodinu a budou založení rodin odkládat či zcela rezignují, což povede k dalšímu snížení počtu obyvatel. ČR pak bude nucena nejen EU, ale celým zbytkem světa, přijmout obyvatelstvo z jiných přelidněních zemí a uprchlíky, ať již před válkou či ty ekonomické. Vzhledem k nárůstu obyvatel zeměkoule a měnícím se klimatickým podmínkám, postoj ČR k nepřijímání dalších osob bude naprosto neobhajitelný. K čemu pak bude to, že stát totálně finančně zruinoval obyvatelstvo a vybudoval infrastrukturu, kterou zdědí zcela jiné kultury, které vůbec o poselství českého národa nestojí a ani o českou historii nemají pražádný zájem. Český národ je na nejlepší cestě k tomu, aby se stal národem, který se, jako mnoho jiných, z historie vytratil.
Komentáře nejsou povoleny.