Systém sociálního zabezpečení musí dávat občanům možnost volby. Každý jednotlivec musí zvážit svoji sociální situaci, situaci rodiny, zdravotní potřeby, ekonomické možnosti a další faktory, a podle toho rozhodnout o způsobu svého sociálního a důchodového zabezpečení, zabezpečení svých blízkých a komunity, ve které žije. Stát nesmí sociální a důchodovou politiku diktovat, pouze pomáhat těm, kteří jsou nepřízní osudu odkázáni zčásti nebo zcela na pomoc druhých, k čemuž má Česká republika dostatek příjmů státního rozpočtu. Nechceme však občanům brát iluze o státním sociálním zabezpečení, proto by měl občan mít možnost si vybrat mezi státním systémem sociálního zabezpečení a privátním systémem, měl by tedy mít možnost výběru z těchto důchodových systémů:
Státní sociální systém
Občan bude odevzdávat část svých příjmů státu a spolehne se na to, že se stát o něho postará a zajistí mu vyplácení důchodu, případně další sociální služby, jako domov seniorů. Tento systém bude mít přesně definované parametry, úřad sociálního-důchodového zabezpečení bude muset skládat své účty občanům. Občan nebude odvádět prostředky do černé díry, kde se tyto prostředky nenávratně ztratí bez záruky jakéhokoliv důchodu a jeho výše. Nejen podpory v nezaměstnanosti a další sociální dávky ale především důchody musí být důsledně zkalkulovány a občan musí mít přehled o tom jak vysoký důchod dostane a kdy na něj bude mít nárok. I když není možné přesně určit výšku důchodu vzhledem k nepředvídatelnosti hodnoty měny, vývoje inflace, produktivity práce a kupní síly, státní sociální systém musí občanovi poskytnout informace o odhadu výše důchodu na základě známých skutečností. Občan musí od státní správy sociálního zabezpečení dostávat každý rok na jedné až dvou stranách sumární výpis v tomto znění:
Výpis důchodového účtu
Jméno:
Rodné číslo:
Odpracovaná doba:
Částka odvedená k <datum>
Vzhledem k Vaší odpracované době a částce odvedené do důchodového systému jsme provedli výpočet, ze kterého vychází, že pro vznik nároku na důchod potřebujete odpracovat ještě X let a za předpokladu, že budete mít příjmy ve stejné výši jako jste měl/měla za poslední 2 roky, výše Vašeho důchodu bude činit Y EUR. Tato částka je pouze orientační a zohledňuje vývoj historický inflace k dnešnímu dni, nezohledňuje budoucí vývoj inflace a budoucí příjmy do sociálního systému.
Privátní důchodové fondy
Občan si sám zvolí způsob jakým si zabezpečí důchod, jako např. důchodové spořící účty, investice na kapitálovém trhu, investice do nemovistostí apod. Účty vedené u důchodových/investičních fondů, brokerů kapitálového trhu, bankovní účty a jiné formy vedení důchodového účtu musí být pojištěny do výše minimálně 500 tisíc EUR. Občan bude mít tyto účty plně pod kontrolou a stát ani jiné instituce nesmí mít přístup k těmto účtům a žádná další vláda nesmí mít možnost tyto fondy integrovat do státního systému sociálního pojištění. Občané si musí hlídat sami, aby nedošlo vládními opatřeními či politikou ČNB ke znehodnocení vkladů ať již inflací, znehodnocením, měnovou reformou nebo znárodněním. Občané se budou muset naučit aktivně působit na politický systém a v případě potřeby bránit své důchodové účty před zásahy vlády a státního aparátu. Občané v obraně důchodového systému budou muset být ochotni případně se i chopit zbraní proti politickým, úřednickým nebo jiným skupinám, které by se chtěly těchto účtů zmocnit, ať již silou nebo manipulací se zákony. Je to něco, na co v našem národě nejsou občané připraveni a budou se muset jak v oblasti akumulace kapitálu a investování, tak i obrany svých investic učit. Stát by měl své občany v tomto smyslu vést a vychovávat. Pokud si občané budou sami spořit na důchod, nebylo by nutné do tohoto procesu zasahovat. Je ale nutné, aby občané byli k této zodpovědnosti za svoji budoucnost a důstojné stáří vedeni a státem motivováni. Také je nutné spoření na důchod usnadnit skupinám s nízkými příjmy, prostřednictvím úlev na dani z příjmů. Navrhujeme 3 systémy důchodového spoření pro vzoru jiných západních zemí:
- Zaměstnanecké důchodové fondy (ZDF) – do těchto fondů si budou spořit zaměstnanci a zaměstnavatelé mohou přispívat určitou částkou. Zaměstnanci budou mít možnost si spořenou částku do určité výše odpočítat od základu daně. Tyto fondy budou díky úrokům, dividendám a zhodnocení investovaného kapitálu s časem nabývat na hodnotě a zvláště díky tomu, že jejich větší část bude pocházet díky daňovým úlevám z nezdaněného příjmu a spořené částky tak mohou být vyšší, budou tyto fondy poskytovat vyšší příjmy důchodců, které budou zdaněny až v době výplaty. Jedná se tedy do určité míry o odloženou daňovou povinnost, jejíž výhodou je právě vyšší kumulace bohatství. Nicméně tyto fondy nedoporučujeme občanům, jelikož stálé zaměstnání je dnes stále méně obvyklé a podmínky se přispívání k důchodu se od zaměstnavatele k zaměstnavateli může měnit a bude méně předvídatelné. Občanům spíše doporučujeme jeden ze dvou následujících důchodových účtů.
- Individualní důchodové fondy (IDF) – do těchto fondů budou spořit sami jednotlivci ze svých příjmů a podobně jako v ZDF (viz výše) bude zde uplatněn do určité výše odpočet ze základu daně z příjmů a bude tedy umožňovat rychlejší kumulaci bohatství s odloženou daňovou povinností do doby vyplácení ve formě pravidelnného důchodu.
- Individuální spořící důchodové fondy (ISDF) – tyto fondy budou mít charakter spoření, kdy občan odkládá částky na důchod z již zdaněného příjmu. Nevýhodou je možnost odkládat menší částky, resp, chybí zde daňové zvýhodnění, pokud budou existovat daňové odpočty, tak budou výrazně menší. Tento typ fondů však nebude při vyplácení podléhat zdanění jako předchozí dva typy důchodových fondů, tzn. zhodnocení kapitálu a rovněž dividendy nebo jiné výnosy plynoucí do těchto fondů tak budou osvobozeny od daně z příjmů. Výhodou je také to, že příjmy důchodce nebudou ovlivněny měnícími se daňovými sazbami, jejichž výše za několik desítek let je nepredikovatelná. Bude zde pouze limitováno do jaké výše bude zdanění osvobozeno. To je nutné, aby tyto fondy nebyly využívány ke generování nezdaněných příjmů plynoucích do fondu z firem nebo z jiných zdrojů. Např. nezdaněná částka bude stanovena jako částka vložená do fondu plus 20% zůstatku k 31.12. za každý rok, a to celkem do výše např. 13 mil. Kč (500 tis. EUR), což není nikterak moc vzhledem k desítkám let po které bude občan střádat. Tato částka bude muset být podrobena korekcím o inflaci.
Každý občan si vybere podle své ekonomické a socialní situace systém, který je pro něho nejvýhodnější a bude moci tyto systémy kombinovat. Např. občan využije ze 60% IDF a 40% ISDF, pak daňové zvýhodnění a limitní částky definované pro konkrétní typ fondu se přepočítají poměrnou částí.
Základním předpokladem důchodové reformy je drastické snížení výdajů státu a další financování průběžného důchodového systému a sociálního systému z daňových příjmů, protože současní důchodci již nemají možnost si svůj důchod zajistit v reformovaném důchodovém systému, který předpokládá možnost vytváření vlastních úspor z příjmů jednotlivce. Současní pracující budou bohužel podle svého věku závislí zčásti na státním systému a zčásti na novém důchodovém systému.
Po dańové reformě musí být systém důchodového zabezpečení přístupný věem sociálním skupinám. Daňová reforma je představena v jiném článku na těchto stránkách.
Příklad svobodné matky se 2 dětmi
Dnes – hrubý příjem 30 000 Kč, superhrubá mzda 40 140 Kč, čistý příjem 25 624 Kč
Hrubá mzda 30 000 Kč
Superhrubá mzda (základ daně) 40 140 Kč
Čistá mzda 25 624 Kč
Sociální pojištění zaměstnavatel 7 440 Kč
Zdravotní pojištění zaměstnavatel 2 700 Kč
Sociální pojištění zaměstnanec 1 950 Kč
Zdravotní pojištění zaměstnanec 1 350 Kč
Záloha na daň před odečtením slev na dani 6 030 Kč
Solidární daň 0 Kč
Slevy na dani
na zaměstnance (poplatníka) 2 070 Kč
základní sleva na invaliditu (invalidní důchod 1. nebo 2. stupně) 0 Kč
rozšířená sleva na invaliditu (invalidní důchod 3. stupně) 0 Kč
držitel průkazu ZTP/P 0 Kč
student 0 Kč
na děti (celková) 2 884 Kč
Záloha na daň 1 076 Kč
Daňový bonus 0 Kč
Po daňové reformě – hrubý příjem 30 000 Kč, superhrubá mzda 40 140 Kč, čistý příjem 40 140 Kč
Zaměstnanec bude dostávat vyplácenu superhrubou mzdu, která se tak stane novou hrubou mzdou. V tomto případě se tedy jedná o částku 40140 Kč. Matka samoživitelka by v tomto případě měla odpočty od základu daně na poplatníka a dvě děti v takové výši, že by daňová povinnost byla nulová.
Tato osoba tedy domů přinese zhruba o 14 tis. Kč více a zaplatí soukromé zdravotní pojištění za sebe i své dvě děti ve výši dejme tomu 4000 tis. Kč (o výši zdravotního pojištění v ČR a jak jej snížit se dočtete v jiném článku). Zbyde tedy 10 tis. Kč, které tato maminka bude muset ušetřit, celkem tedy ročně ušetří 120 tis. Kč. Za 2 až 3 roky by tedy měla mít našetřeno na to, aby si mohla vzít hypotéku a místo podnájmu si splácet vlastní bydlení. Od té chvíle tedy bude místo podnájmu splácet hypotéku a částka 10 tis Kč použije na spoření na důchod. Za 30 let tedy našetří celkem 3.6 mil Kč. Pokud investuje na kapitálovém trhu v portfoliu diverzifikovaném z hlediska minimalizace rizika, tak se celková částka na důchodovém účtu této matky bude pohybovat minimálně na úrovni 8 až 10 mil. Kč, ale spíše více. Pro tuto osobu bude výhodné využít důchodového fondu typu ISDF, tedy fondu, kde se neuplatňuje odpočet ze základu daně, což má smysl, jelikož základ daně bude u této osoby takřka nulový. Výhodou bude, že při čerpání důchodu, tedy postupnému výběru z investovaného kapitálu, nebude odvádět daň z příjmů. Tato matka, která vychová dvě děti, tedy bude mít zajištěno bydlení a příjme v důchodu, který v případě, že bude potřebovat péči v domově se zvláštním režimem, pokryje výdaje min. na dobu 25 let. V případě příznivější situace prožije důchodový věk komfortně s tím, že možná zanechá něco svých dětem. V průměru ale budou její děti asi mít ztížený start do života. I v takovéto situaci lze tedy v reformovaném daňovém a důchodovém systému mít zajištěno vlastní bydlení a základní zabezpečení v důchodu. Není to sice žádná sláva, ale bohužel zázraky asi nedokáže ani Hnutí DNES. Nikdo za sociální situaci této osoby nemůže, ale stát alespoň může valné většině obyvatelstva umožnit, aby se postarali sami o sebe.