Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Výzva vládě a parlamentu České republiky ke spravedlivé výši povinného ručení provozovatelů vozidel

Naposledy aktualizováno 23 dubna, 2022

My, občané České republiky, sdělujeme vládě a parlamentu České republiky skutečnost, že pojišťovny poskytující povinné ručení provozovatelům vozidel zcela bezdůvodně zvyšují nehorázným způsobem sazby tohoto pojištění. Toto zvýšení se pohybuje kolem 15%. Uvědomte si, že nyní v době coronaviru dramaticky poklesla úroveň dopravy, poklesla nehodovost, řada lidí cestuje minimálně, protože pracují z domova nebo jim není dovoleno pracovat vůbec, cestují zpravidla jen za nezbytnými nákupy potravin a léků. Pojišťovny dostávají úhrady povinného ručení v plné výši, tedy jejich obrat zůstal na stejné výši jako v minulých letech (díky zvyšování sazeb dokonce rostl), zatímco náklady, tedy výdaje na náhrady škod způsobené provozem vozidel jim poklesly o 30 až 50%, tedy zisky za rok 2020 stouply u většiny pojišťoven o 300 – 800%. Je tedy naprosto hanebné, že tyto instituce vůbec zvyšují sazby na rok 2021, kdy stále zůstávají přísná opatření proti coronaviru v platnosti, navíc zvyšují sazby o takovou míru, která mnohonásobně převyšuje inflaci. Není divu, protože toto pojištění je vynucováno zákonem a občan/provozovatel tedy nemá možnost volby. Za takové situace si mohou pojišťovny diktovat podmínky a to naprosto bez ohledu na současnou situaci.

My, občané České republiky, vyzýváme vládu a parlament České republiky k nápravě a to jednou nebo více kombinací těchto možností:

  • regulací cen pojištění – povinné odvody a platby nařízené státem, kde občan nemá možnost volby, mohou být předmětem vydíraní občanů, proto je nutné je silně regulovat.
  • zavedení denního pojištění – provozovatelé, kteří užívají vozidel málo nebo zcela vyjímečně (zpravidla fyzické osoby), by měli mít možnost si zakoupit povinné ručení jen na jeden den. Toto pojištění by mohlo platit např. od půlnoci do půlnoci. Sazba by měla být odvozena od výše ročního pojišťění a mohla by být až dvojnásobná vzhledem k vyšším nákladům na úpravu software pojišťoven, nutnosti vytvoření mobilních aplikací a dalším výdajům. Pokud je roční sazba například 2300 Kč, tedy zhruba 6,30 Kč na den, mohla by sazba denního pojištění být stanovena na 12,60 Kč. Občan by si tedy, když se chystá na cestu třeba na nákup, zakoupil pojištění na daný den. Občané, kteří denně cestují do práce, by nadále využívali výhodnější roční pojištění.
  • otevření trhu s pojištěním v rámci celé Evropské Unie – občan by mohl vozidlo registrované v České republice pojistit v kterémkoliv státě Evropské unie a naopak vozidlo pojištěné v kterémkoliv státě Evropské unie by mohlo být pojištěno v České republice. Tím by se výrazně zvýšila konkurence mezi pojišťovnami.
  • zrušení povinnosti pojištění – pojištění by bylo dobrovolné a každý občan by si musel zvážit riziko a z toho plynoucí dopady na jeho finanční situaci v případě, že by způsobil dopravní nehodu. Někdo by mohl namítat, že osobní automobil může způsobit vykolejení vlaku a stamilionové škody a mnoho ztrát na životech. Tady bychom měli k problematice přistoupit podobně jako v oblasti letectví, kde provozovatel hradí vysoké pojištění, které přenese na cestujícího ve formě vysoké ceny jízdného, protože provoz velkého dopravního letadla může způsobit katastrofální následky nejen pro cestující, ale také pro lidi na zemi, přitom nemusí mít vinu na nehodě. Člověk na zemi, který je ohrožen leteckou činností, nemůže ovlivnit kde prolétávají letadla, proč vůbec létají, nemůže ovlivnit rozhodnutí lidí, kteří se rozhodnou cestovat letecky a potenciálně tomuto člověkau způsobit újmu. Stejně tak v případě pozemní dopravy řidič auta nemusí souhlasit s provozem autobusů, kamionů či vlakových souprav, musí trpět křížení silnic se železničními přejezdy, které jsou navíc často nedostatečně zabezpečené a často zdržují jeho vlastní transport. Dokonce je železniční doprava jediným způsobem transportu, kde “řidič” nevidí na cestu před sebe na vzdálenost, na kterou je možné soupravu zabrzdit. Takto nezabezpečené provozování vozidel a přepravních prostředků neexistuje ani v automobilové, v lodní, v letecké dopravě, ani v jiných způsobech dopravy. Proč tedy má řidič malého vozidla povinně pojišťovat své vozdilo na 50, 100 milionů Kč i více, když samotným automobilem lze tak vysokou škodu těžko způsobit a pokud ano, tak jenom díky tomu, že se ostatní účastníci dopravního provozu sami rozhodli tohoto provozu zúčastnit. Co má potom říkat chodec, který vůbec nestojí o to, aby jej ohrozilo vozdidlo, proč má vůbec toto vozidlo vyjíždět, proč onen řidič nezůstane doma nebo nejde pěšky. Přitom i chodec může způsobit dopravní nehodu. Když například rozsype na železničním přejezdu nákup, mohl by způsobit škodu třeba za miliardu, pokud rychle jedoucí vlak vykolejí. Měl by tedy chodec platit povinné ručení na desetimilionové nebo i stamilionové částky, aby vůbec mohl vyjít z domova? Pojištění vozidel by tedy mělo být přiměřené jejich velikosti, rychlosti, mělo by pokrýt přiměřenou škodu, náhrady za trvalé následky a úmrtí osob, případně cenu vlastního vozidla. Rozhodně osobní vozidlo samo o sobě nemůže přímo způsobit zranění či úmrtí stovek osob, to je možné jenom z toho důvodu, že se tyto osoby rozhodli organizovaně cestovat vysokou rychlostí hromadným prostředkem a riskovat své zdraví a život v dopravním provozu. Bude nutné najít spravedlivější krytí rizika a dát občanům větší možnost volby, jak toto riziko pokrýt. Donucení k placení neustále se zvyšujících částek dokonce s navýšením, které nejen že výrazně převyšuje inflaci, ale ani nezohledňuje reálný objem dopravy jako za situace s coronavirem, může vést k tomu, že občané budou volit alternativní dopravu nebo přestanou cestovat, což na druhou stranu není špatné řešení, které má pouze ekonomické dopady a dopady na zaostávání společnosti, jinak má výhody v oblasti bezpečnosti a zdraví, případně ekologické výhody.

Pokud nebude státní aparát situaci s drasticky zvyšovaným povinným ručením řešit, tak občané budou hledat alternativní způsob dopravy, jako různá sportovní vozidla, elektrokola, čtyřkolky a jiné prostředky, které mohou jezdit po silnici, kde se občané mohou pojistit proti škodám způsobeným sportovní činností, občané budou omezovat nákup vozidel, domácím výrobcům klesnou tržby a bude to mít dopad na příjmy státu. Kdo pak bude kupovat naše vozidla, když v západních zemích až 50% obyvatel plánuje v příštích 10 letech si pořídit elektromobil. Ke stejnému trendu dochází v Asii. Kdo bude kupovat vozidla vyrobená v ČR? Budou třeba majitelé škodovky dále tuto firmu provozovat nebo dojde k postupnému útlumu výroby?

Pokud nebude vláda řešit tento bezdůvodný strmý nárůst povinného ručení, může se stát i něco horšího, totiž že občané, kteří potřebují 2x měsíčně zajet na nákup, přestanou respektovat právní řád České republiky a budou riskovat tím, že přestanou platit povinné ručení, někteří se možná budou chtít vyhnout postihu na základě monitorování dopravy kamerovými systémy a začnou si státní poznávací značky přelepovat fiktivními čísly a stát a dopravní policie bude při vynucování poslušnosti bezmocná proti statisícům lidí, kteří se takto postaví státu a začnou nařízení a pravidla ignorovat.

Zvláště v této době, kdy se mnoho lidí musí uskromnit, kdy mnozí vůbec nemohou vykonávat svoji práci, kdy je přetížený zdravotní systém, dokonce umírají lidé, je nutné abychom se všichni podělili o následky krize a není možné ani správné, aby někteří vydělávali na coronakrizi, zvláště když tyto výdělky nevycházejí z toho co lidé chtějí, z jejich vůle a svobodné volby, ale z vykořisťování a zneužívání státem nařízených povinností, odvodů a poplatků.

Hnutí DNES tímto vyzývá vládu a parlament Čěské republiky, aby se členové těchto institucí podívali na systém povinného ručení, na skutečné náklady pojišťoven za rok 2020, aby provedli analýzy, zda existuje pádný důvod k 10 až 20 procentnímu nárůstu sazeb povinného ručení, a v neposlední řadě, aby realizovali některé z navrhovaných možností omezení nárůstu sazeb, zvýšení konkurence a poskytnutí širší volby občanům.

Dne 2. ledna 2021

Hnutí DNES

Komentáře nejsou povoleny.

Mission News Theme od Compete Themes.