Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Vyjádření nesouhlasu ke zvýšení mezd ve veřejném sektoru

Naposledy aktualizováno 31 srpna, 2022

Státní zaměstnanci a zaměstnanci organizací a institucí veřejného sektoru si vymínili prostřednictvím odborových svazů zvýšení mzdy a vláda České republiky se na základě zcela chybných argumentů s nimi dohodla na 10% růstu mezd. Ano, zvyšují se ceny energií a zvyšuje se inflace. Je takové razantnímu navýšení mezd ekonomicky podložené nebo je to jen líbivá politika ve vztahu k zaměstnancům veřejného sektoru?

Musíme si položit otázku, zda si veřejný sektor skutečně zaslouží takové navýšení. Jakékoliv navýšení mezd musí být podloženo argumenty, které ekonomicky zdůvodňují nikoliv potřebu zaměstnanců, ale jejich zásluhu. Ekonomické argumenty pro zvýšení mezd jsou následující:

  • zvýšení produktivity práce – skutečně se zvýšila produktivita práce např. státních úředníků, policistů, učitelů o 10%? Počet státních zaměstnanců rok od roku narůstá, ale práce je stále stejně, takže jejich reálná produktivita práce klesá. Pokud by chtěl někdo argumentovat, že úředníci musí rešit agendu pomoci válečným uprchlíkům, tak to není dostatečný argument dokazující nárůst práce. Pokud účetní v privátní firmě musí některý měsíc zpracovat o 2% víc faktur, také nežádá hned 10% nárůst platu.
  • srovnatelné mzdy s privátním sektorem – prˇměrná mzda v privátní sféře je 37 tisíc Kč měsíčně, zatímco ve věřejném sektoru je to 40 tisíc. Je zde tedy důvod pro navýšení ve veřejném sektoru? Zaměstnanec zde má jistoty jakých se zaměstnancům v privátním sektoru může jen zdát, státního zaměstnance takřka nelze propustit na rozdíl od toho v priváním sektoru.
  • růst mezd by měl odpovídat růstu HDP . Opravdu vláda očekává, že HDP vzroste ze současných 5.8 bilionu Kč na skoro 6.4 bilionu?

Pokud uvažujeme situaci v privátním sektoru, kde v mnoha odvětvích mzdy v podstatě nerostly více než 2 roky (od začátku covidu), u mnoha zaměstnanců dokonce mzdy nerostly 3 roky a ani v roce 2023 firmy neplánují zvýšit mzdy s odůvodněním vyšších nákladů na materiály a energie, tak není naprosto důvod ke zvýšení mezd ve veřejném sektoru. Navíc privátní sektor utrpěl značné ztráty během covidové pandemie navzdory kompenzacím, zatímco státní úředníci zůstali doma s plným platem a “pracovali” na dálku. Přitom většina státní správy ani není řádně digitalizovaná, neumožňuje připojit se z vnějšku do služební sítě ať už z důvodů bezpečnosti nebo proto, že to jejich systémy a sítě zkrátka neumožňují. Takže tito státní zaměstnanci v době pandemie údajně pracovali z domova a přitom někteří ani nemají internet. Podle toho, co víme, někteří dokonce nosili šanony s papíry z úřadů domů, aby jakože odvedli práci. Co mohl úředník Úřadu práce, České správy sociálního zabezpečení nebo Finančního úřadu asi tak odpracovat, když neměl ani přístup do informačního systému? Co tak důležitého mohl udělat v papírech, které si s sebou nosil domů?

Jak byla asi v době covidu na úřadech odváděna práce v době, kdy úřady nebyly otevřené pro občany. Možná by stálo za to zveřejnit nahrávky hovorů. To víte, když ptáčníci, kteří náhravají zvuky ptáků žijících ve městech pomocí parabolických a laserových mikrofonů, náhodou nahrají omylem rozhovor v úřadu, protože zafoukal vítr a pootočil mikrofon zrovna do okna daného úřadu, tak to se potom nestačíme divit. Nejedná se o nelegální odposlech, když k tomu došlo omylem, že?

Když vezmeme v úvahu, jak dlouho u nás trvá stavební řízení, kdy se Česká republika v době trvání stavebního řízení nachází na jednom z posledních míst na světě, jak problematické je pro občana, který chce postavit malý domek, změnit zařazení pozemku do zastavěných ploch, o což se navíc může pokusit jen jednou za 10 let během územního plánování, jak dlouho u nás trvá založení firmy, když vezmeme v úvahu, že ani po 30 letech, co se o tom mluví, nemáme důchodovou reformu a dokonce ani úřady nedokázali občanovi spočítat a předložit odhad důchodu, že vydání občanského průkazu, pasu nebo řidičáku trvalo i po zavedení informačních systémů a počítačových sítí 30 dní, zatímco za Rakouska-Uherska v papírové podobě to trvalo také 30 dní, potom žádost o tak plošné navýšení platů a navíc o 10% je naprostá nehoráznost a arogance.

Privátní sektor má tedy nejen nést drsné následky nárůstu cen energií a materiálů často o stovky procent a to bez šance na jakýkoliv růst mezd, ale ještě k tomu má na základě drzého požadavku na zvýšení mezd o 10% přispět na úhradu tohoto navýšení a sáhnout hluboko do svých úspor nebo se dokonce zadlužit na zbytek života.

Vyzýváme vládu a parlament ČR k ráznému odmítnutí požadavků na takový drastický nárůst mezd ve veřejném sektoru. Všíchni musíme nést následky vysoké inflace a zdražování rovným dílem. Odmítáme, aby vláda jedné sklupině všechno vzala a jiné skupině nárůst nákladů plně nebo z části kompenzovala, odmítáme také, aby vláda zadlužila budoucí generace.

Komentáře nejsou povoleny.

Mission News Theme od Compete Themes.